page header photo

Troubleshooting

Wij zijn gespecialiseerd in het beantwoorden en oplossen van al uw Linux/UNIX-vraagstukken. Of het nu algemene of zeer specialistische vragen zijn: wij helpen u verder. Wij beschikken over diepgaande kennis van AIX (IBM), Solaris (Sun Microsystems), HP/UX (HP), Linux (Open Source en in vele smaken), en FreeBSD (Open Source). Maar ook over minder courante UNIX-versies is bij AT Computing nog veel kennis aanwezig. U kunt rekenen op objectief advies, onafhankelijk van UNIX-, Linux-, hardware- of software leveranciers.

It's all in a day's work

auteur: Jeroen Bulten

Als de telefoon gaat omdat een klant een dringend probleem met een kritieke server heeft die gisteren al in de lucht had moeten zijn, is het voor de consultant die in de auto stapt altijd een verrassing wat hij tegen gaat komen. Hij (we gaan even uit van een hij omdat er bij ons weinig vrouwen in technische functies werken) moet beschikken over een brede bagage aan technische kennis, maar ook weten wanneer hij een collega moet bellen met meer expertise op een specifiek gebied. Hij moet bovendien onder druk kunnen werken, en nooit zomaar aannemen dat het probleem zoals de klant dat beschrijft ook het échte probleem is...

Klinkt allemaal als een open deur, maar laten we eens twee voorbeelden nemen die de beide uiteinden van het spectrum illustreren. Een klant die belt dat alle internet functionaliteit eruit ligt bijvoorbeeld. Ter plekke aangekomen bleek het probleem eenvoudig op te lossen door de stekker van het internet modem vijf seconden uit het contact te trekken en weer in te pluggen. Jammer van de reistijd, maar in ieder geval een tevreden klant.

Lastiger zijn problemen die soms optreden, of die alleen verminderde functionaliteit opleveren. Een goed voorbeeld hiervan is de klant die meldde dat de performance van zijn SSL beveiligde website zo nu en dan "schokken" vertoonde. Een snelle test leerde dat de website gedurende zo'n 'performance dip' inderdaad vrijwel onbereikbaar was, maar daarna was het gissen naar de oorzaak. De logfiles van de webserver lieten een verminderd aantal verzoeken per tijdseenheid zien, maar met de capaciteit van de internetverbinding was niets mis. Alleen het langdurig opvangen van alle verzoeken naar de webserver gaf uiteindelijk het benodigde overzicht waardoor het echte probleem duidelijk werd.

Voorafgaand aan iedere "performance dip" was een duidelijke daling te zien in het aantal geslaagde SSL onderhandelingen. Toen we dit spoor nader gingen onderzoeken bleek dat de webserver een hardware encryptie kaartje gebruikte dat het afhandelen van duizenden SSL transacties tegelijkertijd mogelijk zou moeten maken. Dat kán ook, zolang het kaartje zelf geen problemen vertoont. En precies dat bleek het geval. Totale doorlooptijd van het onderzoek: twee maanden. Wel even iets anders dan dat uurtje op en neer rijden voor het resetten van een modem. Maar de klant was tevreden en de consultant ook. Want die kan weer een stukje ervaring met het oplossen van een complex probleem in z'n spreekwoordelijke broekriem steken. En dat is wat iedere techneut stiekem heerlijk vindt.

Meer weten over troubleshooting of een opleidingsadvies op maat? Bel (024) 352 72 82, of mail naar info@ATComputing.nl

Valid XHTML 1.0 Strict   Valid CSS2